زائرین
برقراری ارتباط با امام زمان


 

  نسخه چاپی


از تو به غیر تو تمنایی نداریم


هنگامی که پایه ‏های ایمان در وجود انسان متزلزل گردد، صفات رذیله‌ی بی شماری به سراغ انسان می‌آید؛ با تقویت پایه‏ های ایمان باید به مقابله‌ی با آن برخاست. برای تقویت ایمان راه هایی وجود دارد:
1) هر انسانى در برابر انبوهى از مجهولات و مشكلات درباره‌ی خود و دیگران قرار دارد كه گاه مربوط به مسائل مادّى است و گاه معنوى و كلید حلّ آن‏ها غالباً سؤال از آگاهان و اندیشمندان است.
به همین دلیل، خداوند در عالم تكوین و تشریع درهاى سؤال را به روى انسان گشوده است.
 از نظر تشریع در دستورات اسلامى نه تنها اجازه‌ی سؤال به هر كس و درباره‌ی هرچیز را داده است، بلكه به سؤال كردن امر كرده است، قرآن مجید در دو آیه مى‏ فرماید:
"از آگاهان سؤال كنید اگر نمى ‏دانید".( سوره‌ی نحل، آیه ‌ی43 و سوره‌ی انبیاء، آیه‌ی 7)
امیرمؤمنان در بعضى از كلمات پرمعنایش در نهج البلاغه مى‏ فرماید: "هیچ‏گاه كسى در فراگیرى علم و سؤال از مجهولات، شرم و حیا به خود راه ندهد".( كلمات قصار، 82)
آرى، سؤال كردن عیب نیست. عیب آن است كه انسان پرسش نكند و در جهل و نادانى بماند.
جالب این است كه در خطبه‌ی یاد شده سؤال كردن را حقى براى هر كس ذكر فرموده و این معنا در مورد جوانان و نوجوانان بسیار مهمتر است چرا كه آنها داراى مجهولات فراوان اند .
 از نظر تكوین و آفرینش نیز خداوند، حسّ كنجكاوى و جستجوگرى را در ذات انسان قرار داده است. انسان، همواره مایل است از چیزهایى كه نمى‌‏داند، بپرسد و بداند. این حس در جوانان و نوجوانان شدیدتر است؛ به سبب همان نیازى كه دارند، گاه آن قدر پدر و مادر را سؤال پیچ مى‏‌كنند كه داد و فریادشان بلند مى‌شود؛ در حالى كه وظیفه‌ی آن‏ها این است كه با محبّت و مدارا به این نیاز روحى‏شان پاسخ مثبت دهند. آن‏چه را مى‏ دانند، در اختیارشان بگذارند و آن‏چه را نمى‏ دانند به كسانى كه مى‏ دانند ارجاع دهند.
بعضى فكر مى‏ كنند اگر از مسائل اصول عقاید سؤال كنند نشانه‌ی كفر و بى اعتقادى است؛ در حالى كه این پرسش‏ها براى تحقیق بیش‏تر و استحكام بخشیدن به عقیده است.
دانشمندان و آگاهان، به ویژه ،عالمان دینى وظیفه دارند كه در هر حال و در هر شرایط، براى پاسخ به سؤالات اعلام آمادگى كنند و با محبّت و احترام از پرسش كنندگان استقبال كنند.
2) مطالعه‌ی بیشتر در چیزی که به آن ایمان داریم. مثلًا برای تقویت ایمان به خدا، لازم است مطالعاتمان را در اسرار آفرینش گسترش دهیم. برای ایمان بیشتر به قرآن مجید باید در آیات زیبای این کتاب آسمانی تفكر و اندیشه افزون‏تری نماییم و خلاصه، برای تقویت ایمان به هر چیزی، مطالعه پیرامون آن چیز راهکار مؤثری است.
3)  دیگر آن که از راه خودسازی و پاکسازی درونی وارد شویم، زیرا ایمان نوری است که در آینه‌ی قلب انسان می‏تابد و هر چه آینه‌ی قلب انسان صاف‏تر و شفاف‏تر باشد، انعکاس نور ایمان توسط آن بهتر انجام می‏ پذیرد. اگر قلبی (خدای ناکرده) آلوده به گناه شود و زنگار معصیت، آینه‌ی دل را تیره و تار کند، به‌طور طبیعی تابش نور ایمان در چنین قلبی کم می‏شود. بنابراین اجتناب از گناهان و حرکت در مسیر مستقیم اسلام، از عوامل دیگر تقویت ایمان است؛ هرچه تقوی‏ و پرهیزکاری شخص مؤمن بیشتر شود، قلب او نورانی‏تر می‏گردد و شعله‌ی ایمانش فروزان‏تر می‏شود؛ و برعکس، بی تقوایی موجب تضعیف نور ایمان می‏شود و همان گونه که تقوی‏ باعث تقویت ایمان می‌شود، ایمان نیز تقوی را تقویت می‏ کند؛ و به عبارت دیگر، این دو، اثر متقابل روی یکدیگر دارند.
4) دست زدن به دامان لطف خداوند و معصومین(ع) یکی دیگر از عوامل مهم تقویت ایمان است که نباید از این مهم غافل شویم. در این مسیر باید با حضور قلب و از روی واقعیت و در حالی که خود را واقعاً فقیر و دست خالی بدانیم به سوی حق تعالی حرکت نماییم و خطاب به خداوند بگوییم: "ما از تو به غیر تو تمنایی نداریم!" زیرا اگر رابطه‌ی ما و خدای مهربان محکم باشد، خداوند بزرگ نیز رابطه‌ی ما را با سایر مخلوقات، اصلاح خواهد کرد. ان شاء الله امید است با به کار بستن این دستورات، بتوانیم به مراحل بالایی از ایمان دست یابیم.
آیت الله مکارم شیرازی.


نسخه چاپیارسال به دوستان

نظر شما: